aapie

“Help, mijn gebruikers willen een app!” Dit was de titel van een seminar dat laatst bij mij op het werk werd gehouden. Ik vind deze titel een mooi voorbeeld van de invloed van IT op het leven van alledag en hoe we ons hier soms slachtoffer van kunnen voelen (Help!).

Even later belandde ik in een sessie over apps en mobility management waarin de afkorting “api” werd gebruikt. Als je niet precies weet wat dat betekent en iemand gebruikt het een aantal keer, is het lastig om nog aan iets anders te denken dan een heel klein aapie. Zo eentje die met van die kraaloogjes en grijpgrage vingertjes vanaf de schouder van Captain Barbossa het leven van Jack Sparrow zuur maakt. Je kan je mijn binnenpretje voorstellen en inwendig grinnikend begon ik de draad van het verhaal een beetje kwijt te raken.

Wat ik me nog kan herinneren is dat het toevoegen van een api (wat blijkbaar Application Programming Interface betekent) het eenvoudiger maakt om functionaliteit van een applicatie beschikbaar te stellen voor verschillende devices en dat dit van toegevoegde waarde is voor bedrijven die met apps willen werken. Of ik dit correct heb onthouden, geen idee :-).

Iets eenvoudiger maken is vaak het doel van IT oplossingen en toepassingen die eenvoudig werken en lekker smoelen zijn populair. Het “nadeel” is dat eenvoudige oplossingen insinueren dat ze eenvoudig te maken zijn. Als leek denk ik vaak dat een kleine aanpassing van een systeem wel eventjes gedaan kan worden. Niets blijkt minder waar te zijn; het is bijna altijd ingewikkelder en tijdrovender dan ik denk. Frustrerend, want in gedachten was m’n wens al bijna werkelijkheid en werkte ik er mee.

Tijd om hier eens wat meer over na te denken en na te gaan waar het “mis” gaat. 2 scenario’s komen bij mij op:

  1. Ik weet wel ongeveer wat ik wil, maar niet precies. Ik heb een wens, stel een vraag en krijg er 3 terug. En dat zijn vaak vragen waarop ik meestal geen antwoord heb. (Help!)
  2. Ik weet wèl precies wat ik wil, maar dat kan technisch gezien niet zomaar. Ik denk altijd dat echt alles mogelijk is met IT. Vanuit deze mindset is het lastig te accepteren dat sommige dingen niet zomaar kunnen. De techniek maakt van alles mogelijk, maar kan tegelijkertijd ook beperkend werken. “Nee, dit kan dit niet zo standaard out-of-the-box. Maar waarom dan niet? Dat is nou eenmaal zoals het gemaakt is. Het kan natuurlijk wel anders, maar heb je dan ook hier en hier en hier aan gedacht?” En dan zijn we weer terug bij die 3 vragen waarop ik geen antwoord heb. (Help!)

Al met al is het simpel: eenvoudige oplossingen zijn niet zomaar eenvoudig te realiseren in de wondere wereld van IT. Het is een lange weg van gebruikerwens tot aan realisatie van de gewenste oplossing. Het toverwoord hierin is verwachtingsmanagement.

Ik zeg hier natuurlijk niets nieuws, zeker niet voor mensen uit de IT; maar als leek pas ik voortaan beter op als ik er in gedachten vanuit ga dat iets snel en simpel gerealiseerd kan worden. Als ik denk “hoe moelijk kan het zijn?”.  Nou, behoorlijk lastig dus als ik dat aapie op m’n schouder moet geloven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*